4 Petua Merawat Demam Bayi

As salam,

Topik hari ni saya nak ceritkan pasal kesihatan bayi. Sape ada bayi boleh cuba tips ini jika bayi anda diserang sakit deman. Mak nya memang tak dapat tidur malam dibuat. Asyik menangis satu hal. Tips untuk merawat atau petua yang boleh anda ikuti jika anak kecil anda mengalami masalah demam panas.

credit : 

  • Sentiasa lap badan anak dengan tuala basah.

Yang ni memang wajib buat untuk elakkan suhu badan anak naik lebih tinggi. Mungkin perlu 3 ke 4 helai kain basah. Letak kain basah kat belakang tengkuk, dahi, kawasan berlipat (ketiak, belakang lutut). Tekap-tekap je tau, bukan gosok badan anak dengan kain tu. 

  • Selepas mandi, lap badan bayi ala kadar. 

Biarkan air di badan anak tersejat sendiri. Actually anak lagi mudah tertidur selepas mandi sebab dah selesa suhu badan kembali normal. Cuba semak suhu badan sebelum dan selepas mandi, insyaAllah ada perubahan yang dapat dilihat.

  • Minum air masak secukupnya. 

Makin banyak makin bagus kalau minum. Lagi bagus kalau ditiupkan selawat ke atas nabi, selawat syifa atau potongan ayat-ayat suci Al-quran.

  • Guna air asam jawa/air bunga raya / bunga Cina

Kalau rajin boleh buat air asam jawa/air daun bunga raya yang diramas, lumur kat kepala anak. Periksa suhu badan setiap 10-15 minit. Kalau makin tinggi mungkin boleh terus mandikan.

Kali ni saya nak bagitau sesuatu, bagi ibu bapa yang rajin membaca boleh tengok ni. Menerusi website ini, penulis akan bongkarkan tips & teknik, bagaimana anda boleh mendidik & mengajar anak anda supaya pandai membaca, sebelum mereka masuk ke tadika lagi. Lagi cepat mereka pandai membaca, maka lebih banyaklah perkara yang boleh mereka belajar.

Jika anda mendapatkan ebook Anak Pintar Cerdas di sini sekarang, penulis juga akan memberikan anda 3 buah ebook bonus yang menarik. Ianya adalah...

#Bonus 1 : Rahsia Ajar Anak Kenal Namanya
Di dalam ebook ini mendedahkan bagaimana anda boleh membuatkan si manja anda kenal nama mereka.

#Bonus 2 : Rahsia Pemakanan Ibu Mengandung
Ebook ini membongkarkan rahsia pemakanan yang sesuai buat ibu mengandung.

#Bonus 3 : Rahsia Ajar Anak Matematik
Anda mahu melihat bayi anda pandai Matematik. Kaedah yang sangat mudah dan praktikal penulis tunjukkan.

Semua bonus berharga RM50 ini akan saya berikan secara percuma jika anda mendapatkan ebook Anak Pintar Cerdas di www.anakpintarcerdas.com

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi baca artikel ini. Sila jaga etika komen anda. Please do not SPAM here!

Iklan Tajaan




Copyright© All Rights Reserved. Inspired by Shafiq Raduan | 2013-2023