Rahsia Si Penulis, Buat Duit Menulis

Assalamualaikum,

Siapa disini minat menulis? Tak kira la tulis novel ke, tulis rencana ke, tulis apa-apa sahaja yang menarik? Artikel saya kali ini akan memberi berita gembira sekiranya setiap yang anda tulis sebenarnya boleh ditukarkan dengan imbuhan/ganjaran/royalti/pendapatan yang lumayan. Jika anda minat menulis jangan sia-siakan minat anda itu kerana menulis pun boleh buat duit tau.

Untuk pengetahuan anda, menulis bukan sahaja kita mencurahkan idea tetapi realiti sekarang kebanyakkan penulis-penulis menukarkan kreativiti mereka kepada bentuk ganjaran. Jika anda seorang kolumnis majalah atau akhbar sudah tentunya anda dibayar. hurmm, kan? Memang boleh buat duit menulis ni. Bukan calang-calang tau. Kalau anda perhatikan, kat kedai buku banyak kan novel? Penulis mereka akan menerima royalti selagi mana novel itu terjual. 

Saya ada satu kisah, minat tak filem Harry Potter tu. Kenal ke tak filem tu dan novel dia ditulis oleh orang biasa macam kita je J.K.Rowling kan ? Sebelum filem itu ditayangkan, J.K Rowling dah tulis kisah khayalan dalam novel pertamanya Harry Potter bertajuk Harry Potter and the Philosopher's StoneSebelum wujudnya Harry Potter, hidup beliau amat susah, ibarat kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. 


Joanne Kathleen Rowling, orang yang menjadi titik tolak kepada novel Harry Potter

Tambahan pula, hidupnya sebagai penulis tidak tentu arah lebih-lebih lagi setelah bercerai dengan bekas suaminya. Beliau kembali ke London untuk meneruskan penulisannya. Karyanya ini telah banyak kali ditolak oleh syarikat penerbitan kerana penerbitnya yang kurang berminat dan disertakan dengan bermacam-macam alasan. Akhirnya, syarikat Bloomsbury memberi peluang kepadanya lalu tanpa disedari, telah mengubah hidup J. K. Rowling yang miskin dan susah kepada seorang penulis selebriti antara yang terkaya dan terpengaruh di dunia. Kini, siri Harry Potter merupakan telah menjadi salah satu siri novel terlaris di dunia yang turut dialihbahasa kepada lebih 50 buah bahasa.

Sungguh luar biasa bukan? Anda nak tak jadi sebahagian macam tu. Saya rasa anda juga boleh. Semua orang boleh menulis kan, jadi dengan kurniaan itu anda boleh tukarkan kreativiti dan idea menulis seperti J.K Rowling tu lah... hihi...

Rakan saya, saudara Aqif Azizan sendiri akan mengupas rahsia menulis kerana beliau seorang pakar penulisan yang saya kira setakat ini. Dia telah mengambil keputusan untuk membongkarkan jawapan dan rahsia tersebut disini. iaitu “teknik menulis dengan pantas” serta “bagaimana menjana pendapatan dengan penulisan”....

Malah, bukan itu sahaja.. beberapa lagi rahsia yang dia amalkan, akan dia bongkarkan, seperti..

  • 5 Sebab Mengapa dia  Begitu “Gila” Menulis... pastikan anda mempunyai salah satu sebab ini di dalam diri anda.
  • 10 Batu Penghalang Serta Kesilapan yang perlu anda elakkan sebagai seorang penulis.. elakkan dari melakukan kesilapan-kesilapan ini, insyallah perjalanan anda untuk menjadi seorang penulis yang kaya & Berjaya lebih mudah!
  • 3 Fasa Penulisan... 3 fasa ini perlu anda ketahui untuk memudahkan anda menguruskan diri dan kerja anda.
  • 9 Syarat Bina Blog... Ya! Blog adalah medium yang sangat bagus untuk anda membina jenama sebagai seorang penulis bebas. Tetapi ada syaratnya!.. bukan main hentam sahaja.. 
  • 17 Cara Promosi untuk memudahkan anda mendapat pelanggan...
  • 3 Teknik Menjadi Pakar Dengan Pantas... mahu atau tidak, pelanggan lebih gemar mendapatkan perkhidmatan dari mereka yang pakar. Jadi, saya kongsikan 3 rahsia saya bagaimana untuk membina kredibiliti dan menjadi pakar dalam bidang dia  dengan pantas.
  • 5 Formula Mudah Meningkatkan Jualan ... Ya apabila sudah ada pihak yang berminat dengan penulisan anda, ada 5 cara untuk anda memastikan pelanggan tersebut sudi untuk membayar anda dengan bayaran yang lebih!.
  • 37 Cara Mencari Idea Penulisan! Insyallah.. inilah rahsia bagaimana dia boleh menyiapkan setiap kerja penulisan dia dengan pantas dan lancar.
Ok, itu serba sedikit intro rahsia penulis dari saya, nak tahu lebih kena berguru dengan Aqif Azizan la, boleh masuk sini


No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi baca artikel ini. Sila komen. Sepatah pun ok. Tolong jaga etika komen anda. Komen yang sensitive akan dipadam tanpa NOTIS ^_^

Iklan Tajaan





Copyright© All Rights Reserved. Inspired by Shafiq Raduan | Tajaan Fiqmall.my