Produk Keperluan dan Produk Kehendak

Dari ABS: Produk Keperluan dan Produk Kehendak 

Bisnes menjual tepung gandum dan bisnes menjual roti budak sekolah adalah contoh barang keperluan.

Banyak peniaga Melayu mengambil hutang bank dengan mencagarkan hartanah bagi memulakan bisnes dalam sektor barang-barang kehendak. Barang sukar dijual, hutang gagal dibayar, hartanah dilelong oleh bank.
  • Membuka kedai makan nasi campur adalah bisnes keperluan. 
  • Membuka kedai makan nasi Arab adalah bisnes kehendak.
  • Membuka bisnes kafe kopi adalah bisnes kehendak. 
  • Membuka restoran salad buah-buahan adalah bisnes kehendak.
Permintaan bagi barang-barang keperluan sentiasa ada sepanjang tahun. Dalam keadaan ekonomi sihat mahupun gawat, orang tetap membeli barang-barang keperluan.

Dengan pertambahan jumlah penduduk, permintaan barang-barang keperluan sentiasa semakin meningkat.

Fokus Pada Produk & Fokus Kepada Pelanggan

Dari ABS: Fokus pada produk & Fokus pada pelanggan

Dalam teori bisnes lama, kita disuruh fokus kepada produk. Fikirkan produk, produk, produk....

+ Fikirkan produk apa yang hendak dijual.
+ Fikirkan produk apa yang kita hendak buat.
+ Fikirkan apa bahan yang hendak digunakan.
+ Fikirkan di mana hendak belajar membuatnya.
+ Fikirkan nama produk.
+ Fikirkan kuasa-kuasa ajaib yang ada pada produk itu.
+ Fikirkan orang lain sudah membuat macam produk itu ataupun belum.

Lalu banyaklah kursus dijalankan yang mengajar peniaga Melayu membuat produk itu, dan produk ini.

Lalu banyak penjual mesin-mesin itu dan ini yang diperlukan bagi mengeluarkan produk-produk itu. Lalu banyaklah mesin-mesin itu dibeli oleh peniaga Melayu.

Macam-macam produk dibuat oleh peniaga Melayu.


Cara Buat Produk Sendiri

Mudah ke nak buat produk jenama sendiri tanpa pengalaman dan ilmu yang mantap ? Soalan ni cukup sukar bagi saya untuk jawab. Jika dilihat dari mata kasar, kalau ada modal besar mungkin mudah kerana kita tak ada halangan dalam perkara tersebut. Modal besar kalau kita kekurangan idea mungkin tidak membantu dalam memasarkan produk keluaran syarikat kita ya .. Tapi saya tengok, ada je orang modal besar perniagaannya hanya takat tu sahaja. Orang kata cukup-cukup makan ..

Membina jenama produk sendiri penting bagi usahawan kerana produk jenama sendiri boleh melonjak naik jualan jika pengguna dah kenal dan taksub. Produk kesihatan dan kecantikkan seperti kosmetik antaranya produk laku keras sepanjang pemerhatian saya. Produk sendiri meliputi produk kesihatan dan kecantikkan sememangnya permintaan hangat masa kini. Semua orang nak cantik blaker.. 

Perniagaan barangan kecantikan diri ini, sememangnya telah lama bertapak di negara kita. Syarikat-syarikat yang menawarkan produk kecantikan diri ini terlalu banyak dan adakalanya kita seperti sedang menyaksikan satu gelombang besar dalam industri perniagaan barangan kecantikan diri dengan penubuhan syarikat-syarikat yang menjual produk kecantikan dan penghasilan jualan bagi satu-satu perniagaan itu ada kalanya mencecah jutaan ringgit setahun.

p/s : Sekadar gambar hiasan.

Iklan Tajaan




Copyright© All Rights Reserved. Inspired by Shafiq Raduan | 2013-2022