Panduan Lengkap Menjadi Penternak Kambing

Assalamualaikum,

Kisah kali ini saya bawakan khas seorang rakan saya yang dari dulu tak tahu pasal cara menternak kambing ni. Beliau mengambil inisiatif untuk menceburkan diri dalam bidang penternakan. Untuk pengetahuan semua, sebelum memulakan kerjaya menternak kambing, beliau sering kali belajar cara-cara menjadi penternak yang berjaya termasuk menghadiri kursus. 

Satu demi satu kisah kejayaan usahawan-usahawan tani ini dipaparkan, sama ada di akhbar mahupun TV. Kisah-kisah ini amat mengujakan, kerana dia amat meminati bidang pertanian dan penternakan.

Sememangnya, sudah lama dia menyimpan hasrat untuk menceburkan diri di dalam bidang pertanian dan juga penternakan ini. Tetapi, disebabkan dia  bekerja makan gaji.. maka niat tersebut terpaksa dipendamkan.

Cara penternakan kambing cukup mudah jika anda tahu formula diawal pembabitannya termasuk cara buat sangkar, cara pilih baka kambing, cara beli makanan kambing dan cara merawat kambing yang ada masalah kesihatan atau berpenyakit.

Alhamdulilah... berbekalkan ilmu yang kawan saya itu perolehi dari buku, seminar serta tunjuk ajar dari sifunya. Dia  tidak banyak menghadapi masalah di dalam mengusahakan projek penternakan kambing ini. Dalam masa 4 bulan.. dari 6 ekor kambing, ternakan dia  telah bertambah menjadi 10 ekor. Kini, setelah hampir setahun mengusahakan penternakan kambing, bilangan ternakan dia  sudah mencapai jumlah 20 ekor. Saya lihat agak banyak juga untuk permulaan dalam dunia penternakan. Saya lihat dia sudah pandai mengadaptasi cara penternakan kambing setelah beberapa lama menuntut ilmu cara menternak kambing.

Jika hendak diukurkan tahap kejayaan dia yang saya lihat.. sememangnya.. perjalanan dia  masih jauh. Tapi saya lihat beliau  sangat optimis dan percaya , berbekalkan usaha yang gigih serta ilmu yang betul.. kita pasti akan BERJAYA!

Atas kesedaran itu, dia ingin berkongsi kejayaan dengan pengusaha ternak yang baru untuk memajukan perniagaan ternakan. Dengan itu, beliau menulis sebuah ebook bertajuk Rahsia KambingDi dalam ebook ini beliau  akan menunjukkan kepada anda tentang :


  • Bagaimana mencari sumber modal bagi projek penternakan anda. Ini termasuk dalam modal cara menternak kambing.
  • Tips pemilihan baka kambing untuk memulakan projek penternakan anda
  • Bagaimana membina kandang dengan kos yang rendah
  • Bagaimana menyediakan bekalan makanan yang mencukupi dengan kos yang rendah untuk ternakan anda
  • Bagaimana memerah susu kambing dengan betul
  • Bagaimana menyambut kelahiran kambing
  • Gejala-gejala atau penyakit-penyakit yang selalu dihidapi oleh kambing dan bagaimana cara merawatnya, serta
  • Bagaimana memasarkan ternakan kambing anda

  • Setakat ini sudah bicara saya, untuk maklumat lanjut anda boleh ke laman web beliau untuk mengetahui cara menternak kambing, Rujuk Sini.



    1 comment:

    1. Menternak kambing ni kena penyabar dan berdisiplin. Yang penting kena ada ilmu yang betul dan kena tahu10 Rahsia Penternak Kambing

      ReplyDelete

    Terima kasih sudi baca artikel ini. Sila jaga etika komen anda. Please do not SPAM here!

    Iklan Tajaan




    Copyright© All Rights Reserved. Inspired by Shafiq Raduan | 2013-2023